Kansvergrotende verbinding!

Versnelde cursus emotiemanagement voor ouders en tieners!

Al ruim een week thuis en je moet naast je werk ook je tieners lesgeven. Een uitdagende opgave. Daarom heb ik een aantal richtlijnen opgeschreven die ik altijd gebruik.

Steun, sturen en inspiratie zijn nu erg belangrijk! 

Voordat je echt aan de slag gaat met je tiener, denk dan eerst eens terug aan je eigen tienertijd, hoe was jij? Bedenk dan dat het voor iedereen anders was en dat het voor je eigen kind anders kan zijn. Deze periode is juist een mooie kans op quality time met je tiener. Jij kunt zien waar zij mee bezig zijn en zij kunnen zien waar jij mee bezig bent! Daarom kun je mooi praten over kansvergrotende verbinding!

Je hoeft echt niet die strenge leraar uit te gaan hangen. Als je terug denkt aan jouw leraren van vroeger, voor wie werkte je hard en wat vond je fijn: die met veel machtsvertoon of juist voor die leraar met veel natuurlijk gezag?

Maak samen afspraken! Maar houd voor ogen dat de hersenen van de tiener aan het ontwikkelen zijn. Elke leeftijd vraagt daarom een andere aanpak en de rol die jij pakt is daarbij erg belangrijk. Als je een tiener thuis hebt zitten die tussen 10-14 jaar is, ben je meer een manager. Stuur dan veel meer op allerlei taken: bv planningen maken,huiswerk samen nakijken, overhoren.

Je gaat meer coachen als je tiener tussen de 14 en 16 jaar is: geef keuzes en stel vragen en vooral biedt inspiratie, eenzijdig regels opleggen heeft geen zin.

Vanaf 17 jaar  ben je veel meer een adviseur! Praat nu veel met ze over de consequenties van de keuzes die ze maken. En geef vooral positieve feedforward. Streng zijn heeft in deze fase weinig effect, het werkt juist tegen je. Blijf in contact en drijf het niet op de spits!

Om je kansen te vergroten op een fijne tijd die je in goede sfeer kunt doorbrengen, luister dus vooral naar je tiener, toon inleving, maak verbinding, zo ontstaat de meeste positieve energie!. L.I.V.E

Tips:

Luisteren: hoe luister je goed? Je hoeft alleen maar te luisteren en niets te zeggen. Als je luistert gaat de tiener vanzelf praten, want een geuite emotie is een zakkende.

Inleving: hoe toon je inleving? Vraag als de emotie gezakt is naar wat precies het probleem is en focus daarbij op de feiten.

Verbinding: hoe doe je dat? Wat doe je en hoe merk je dat er verbinding is? Laat vooral merken dat je de tiener graag wilt helpen. Laat ze jou uitleggen hoe ze zelf de zaken aanpakken en zoals het jou voor werkte wil niet zeggen dat het voor je tiener zo werkt.

Energie: hoe herken je dat? Energie is de kracht waarmee je jezelf en anderen in beweging zet om gewenste prestaties te realiseren. Wat je dus wil is een positieve vibe in huis. Dit merk je in hoe je uiteindelijk met elkaar omgaat!

Je kunt aan de hand van de volgende oefening uit ons boekje “Omgaan met Emoties, van jezelf en anderen” oefenen met L.I.V.E.

Muziek roept emoties op. Een blij gevoel, een verdrietig gevoel, of misschien maakt een liedje je wel boos. Muziek kan je ook helpen bij het verwerken van de dingen die je meemaakt. Het kan je kracht geven in een nare periode. Je herkent jezelf of een situatie in het nummer en daardoor komen je emoties los. Dat lucht op!

  1. Kies een nummer uit dat voor jou speciaal is en waar je emoties bij voelt. Probeer te omschrijven welke emoties je voelt als je het nummer hoort.
  2. Laat jouw nummer beluisteren door iemand anders en vraag welke emoties hij of zij erbij voelt. Bespreek dit met elkaar.

Bestel hier het boek

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *